Wedstrijdreglement Witvissen

Dit wedstrijdreglement is van toepassing op alle wedstrijden die namens het bestuur van HSV De IJzeren Man door de wedstrijdcommissie worden georganiseerd.

Op dit wedstrijdreglement zijn de Visserijwet, het reglement voor de binnenvisserij en het reglement minimummaten en gesloten tijden van toepassing.

Klik hier om een kopie van dit reglement te downloaden.

1. Alle hengels vrij, (met uitzondering van de vaste stok wedstrijden) echter vissen met maar één haak is toegestaan.
2. Er mogen hengels klaar liggen om te gaan gebruiken maar maximaal 2 mogen van een haak voorzien zijn (inclusief de hengel waar je mee vist).
3. Bij vaste stok wedstrijden moet er met een dobber gevist worden niet met korf of Method.
4. Eerste signaal is voeren en vissen, 2e signaal is einde wedstrijd als een vis gehaakt is tijdens het 2e signaal telt deze nog mee voor de einduitslag.
5. Steknummers ruilen is niet toegestaan.
6. Het gebruik van een katapult is verboden.
7.
Onthaakmat en schepnet zijn verplicht.
8. Er wordt uitsluitend gevist op gewicht. (gewicht en aantal bij vaste stok wedstrijden). Alle vis telt mee m.u.v. snoek, snoekbaars en paling.
9. Aas en voer zijn vrij; verboden zijn verse de vase en gekleurde maden.
10. Maximaal 2 kg aangemaakt voer (controle hierop is mogelijk).
11. Bij 1e signaal een keer zwaar voeren, daarna alleen kleine balletjes. (indien men te laat komt, alleen nog maar kleine balletjes voeren).
12.
Leefnet moet minimaal 40 cm doorsnee en 2.5 mtr lang zijn en fijnmazig (geen riviernetten). Laat het net in het water totdat de weegploeg komt.
13.
In het leefnet mogen maximaal 9 grote vissen zitten (brasem – zeelt – kruiskarper). Kleine vis zoals Baars en Voorn mag daarbij zitten. Bij 10 grote vissen of meer wordt er 2 kilo in mindering gebracht per grote vis op het totaal gewicht.
14. Karpers (schub en spiegel) worden gemeten door de buurman en daarna terug gezet. Kruiskarpers mogen in het leefnet.
15.
In de basis moet de visser de vis zelf op de kant krijgen (scheppen). Als de visser dit fysiek niet aan kan mag op verzoek de buurman helpen (bij koppelwedstrijd mag de collega visser mee scheppen).
16. De visser geeft vooraf aan weging het aantal en gevangen vissen door aan de weger dit voor de hengelvangst registratie.
17.
De prijsuitreiking van het kampioenschap vind plaats op de feestmiddag van HSV 't Pluimke en HSV De IJzeren Man. Indien niet aanwezig dan moet de prijs binnen 10 dagen opgehaald worden anders komt deze te vervallen
18.
Het vissen met gevlochten hoofdlijn en Nanofil is verboden (gevlochten onderlijn van maximaal 30 cm is toegestaan).
19. In alle geschillen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.

Bij onregelmatigheden of onduidelijkheden beslist de Wedstrijdcommissie