1e karperwedstrijd 2022

Vrijdag, 27 mei 2022

In het weekend van 27 t/m 29 mei hebben we onze eerste karperwedstrijd van 2022 gevist. De wedstrijd werd door vijf koppels op de Oostelijke vijver gevist.

Verslag

Zelf vind ik dit één van de zwaarste wedstrijden die ik ooit gevist heb. Op vrijdag stond er een koude straffe Noordwesten wind. In eerste instantie dacht iedereen dat dit een positief effect op de vangsten zou hebben maar helaas. We starten op vrijdag met 5 koppels. Marcel en Johan kregen stek 1 aan de snelwegkant, wat geldt als één van de moeilijkste stekken door de grote diepte (9+ meter). Mark en Martie kregen stek 2 wat wil zeggen het ondiepe gedeelte richting de scouting. Danny Dobbelsteen en Ruud kregen stek 3 bij het betonnen bankje, Danny en Henco stek 4 bij de trap aan de zwembadzijde en Stan en Sander stek 5 op de pier.

We dachten allemaal dat stek 2, 3, 4, en 5 minimaal vis op zouden kunnen leveren maar hoe anders zou het lopen dit weekend. Vrijdagavond is altijd de lastigste avond van een visweekend en vaak wordt er pas 's nachts de eerste vis gevangen. Dat gebeurde dit keer eigenlijk ook. Rond 23:00 krijgt Mark een aanbeet op het ondiepe gedeelte en weet na korte tijd een mooie spiegelkarper van 11,7 kg te landen.

Tegen half twee 's nachts was het de beurt aan Martie met een spiegelkarper van 7 kg. Terwijl Mark nog bezig is met het helpen van Martie wordt een van zijn hengels van zijn steunen af getrokken en blijft gelukkig op het gras liggen. Mark trekt gehaast zijn waadpak aan en weet uiteindelijk een karper van 13,8 kg te landen. Om half vijf 's ochtens wordt er bij Mark opnieuw een hengel van de steunen af getrokken. Het duurt even voordat Mark zijn tent uit is en het is dit keer zo erg dat de hengel weg lijkt te zijn. Gelukkig ontdekt Mark al snel dat de hengel in de struiken hangt en trekt zo snel als hij kan zijn waadpak aan en rent het water in. Gelukkig weet hij zijn hengel te redden met de vis er nog aan. Deze vis is echter zo sterk en Mark moet zoveel druk zetten om de vis uit de struiken te houden dat Mark uiteindelijk achterblijft met slechts een uitgebogen haak.

De zaterdag gebeurt er verder helemaal niets en alle andere koppels zitten nog steeds te blanken. Zondagnacht even na 12 uur is het opnieuw de beurt aan Mark met een kleine schubkarper van 3,5 kg. Het is die nacht, net als de nacht ervoor, erg koud. Het kwik zakt 's nachts naar 6 a 7 graden en de gevoelstemperatuur ligt door de wind nog een stukje lager. Rond 5 uur krijgt Mark opnieuw een aanbeet en kan een mooie spiegelkarper van 13,2 kg landen.

Het is ondertussen wel duidelijk dat alle karpers naar het paaigedeelte aan de snelwegkant aan het trekken zijn en dat dat ook meteen het succes van stek 2 verklaard. Niet leuk voor de rest van de koppels maar het blijft de natuur.

Het mag duidelijk zijn dat het koppel bestaande uit Mark en Martie de absolute winnaars van deze wedstrijd werden in de categorieën meeste vissen, zwaarste totaalgewicht en zwaarste karper.

Op zondagochtend werden we geplaagd door meerdere regenbuien wat er uiteindelijk voor zorgde dat de meeste deelnemers hun spullen nat hebben moeten inpakken. De prijsuitreiking vond dan ook in de regen plaats en Johan en Marcel kregen tijdens het opruimen ook nog een flinke bui over zich heen waardoor zij uiteindelijk zeiknat naar huis reden. Mark bleef nog om de buien af te wachten en kon uiteindelijk pas na 16:00 zijn spullen inpakken. Ook zeiknat weliswaar...