Verplaatsen karper niet toegestaan

Zondag, 7 januari 2024

Beste leden,

We hebben in 2023 meerdere malen geconstateerd dat er karper wordt overgezet van de ene vijver naar de andere vijver. Karpers die in het verleden zijn uitgezet op de Oostelijke vijver, worden terug gevangen op de Westelijke- en de Cocody vijver. En onlangs zijn er door leden diverse spiegelkarpers van de Westelijke vijver overgezet naar de Cocody vijver.

Zonder nadrukkelijke toestemming van het bestuur is dit niet toegestaan en we willen jullie met klem verzoek hiermee te stoppen.

Ons visstandbeheer valt of staat met de juiste gegevens. Als er ad-hoc karper wordt overgezet naar een andere vijver dan weet onze beheercommissie niet meer hoeveel karpers er nu op elke vijver rondzwemmen en kunnen zij niet de reguliere onderhoudsuitzettingen hierop aanpassen.

Te grote karper op de westelijke vijver (eilandvijver)
We onderkennen dat de karper op de Westelijke vijver te groot begint te worden om bevist te worden met de feederhengel. We hebben daarom het volgende besloten:

1. Een select groepje karpervissers heeft toestemming om de grote karpers te vangen, te wegen en registeren en dan over te zetten op de Cocody vijver.
  2. Bij de witviswedstrijden in 2024 krijgen de vissers die een stek aan de kant van de Cocody vijver loten, het verzoek gevangen karpers over te zetten naar de Cocody vijver.
  3. In 2024 zullen we een aantal extra visdagen organiseren om samen met de karpervissers, de grote karper te vangen en over te zetten naar de Cocody vijver.

NB: De karpers die worden overgezet worden gecompenseerd door een extra uitzet van kleine schubkarper en kruiskarper.

Het bestuur